Valler satser på internasjonalisering

Fra 2021 har Valler vært godkjent skole i Erasmus+ programmet. Det betyr at vi får midler til kulturell utveksling for elever som er ekstra engasjert og interesserer seg for fremmedspråk.

Vår visjon

Vallers visjon er å tilby alle fremmedspråk helt opp til nivå III. Det vil si at du kan velge full fordypning i fremmedspråk. I dag tilbyr vi fransk og spansk på nivå III. Med godkjenningen som Erasmus+ skole, kan vi satse ekstra på kulturell utveksling for elever som har en ekstra motivasjon for fremmedspråk. Det er lagt opp til samarbeid med partnerskoler i målspråklandene i form av elevutveksling og felles, digitale prosjekter. I tillegg planlegges det lokale aktiviteter som tema-kvelder, språk-olympiader og markering av merkedager og høytider.

Vallerelever på språkreise

Ny retning på språkopplæringen

På Valler er det mange dyktige fremmedspråklærere. Sammen har de laget et innholdsrikt program for språkopplæring etter nye læreplaner, og med ønske om utstrakt internasjonalt samarbeid. Vi har opprettet partnerskap med skoler i Spania, Frankrike og Tyskland. Med disse skal vi samarbeide om tverrfaglige temaer som miljø og bærekraft, demokrati, livsmestring og helse. Vi skal bruke tiden fra Vg1 på å bli kjent med hverandre gjennom felles prosjekter – og vi skal besøke hverandre i de respektive land.

Våre partnerskoler

I Spania er vår samarbeidsskole på Mallorca. Skolen heter IES Bendinat, og er en internasjonal privatskole. I og med at de bor på en øy er de svært opptatt av bærekraft i forbindelse med vann; livet i havet, vannkvalitet og hvordan man kan bruke havet som næringsgrunnlag. Her kan du lese mer om IES Bendinat: IES BENDINAT - Eso | Batxiller | Cicles formatius | Batxibac

I Frankrike er vår samarbeidsskole så langt sør du kommer; i Nice. Nice er den største byen på Cote d’Azur – en millionby. Allikevel finnes det mange «småbykvaliteter» og sterk, fransk kultur. Skolen heter Lycée Appolinaire. Her kan du lese mer om Lycee Appolinaire: https://www.atrium-sud.fr/web/lgt-guillaume-apollinaire-063001.

I Tyskland er Carl-Burger-Schule; Berufsbildende schule Mayen, vår samarbeidsskole. Den ligger ved byen Koblenz vest i Tyskland.  Les mer om Carl-Burger-Schule her.

Motivasjonsprogram og aktiv deltakelse

Vi ønsker å identifisere og motivere elever som er interessert i språk. Språkavdelingen har derfor laget et motivasjonsprogram som gjelder for hvert trinn. Elever som bidrar og deltar aktivt i faget samler «poeng», og vil på denne måten være med i trekningen av ca. 20 plasser for hvert språk til språktur på Vg2 og Vg3. Hvert år tar vi imot elever fra de andre landene, og hvert år har vi samarbeidsprosjekter med partnerskoler. Aktiv deltakelse i disse aktivitetene er en forutsetning for å bli plukket ut til å reise.

Utdrag av undervisningsplanen for fremmedspråk ved Valler
Måned Tema Vg1 og Vg2 Aktiviteter på Vg3
August Filmer og serier
September Sanser og mat. Matkveld på Valler. Sanser og mat. Matkveld på Valler. Besøk i Frankrike i uke 39.
Oktober Hvordan er det å være ung i de ulike landene? Digitalt prosjekt med partnerskolene Sport og fritid.
November Industri og næringsliv. Presentasjon av fransk bedrift i Norge.
Desember Julefeiring i alle land. Juletradisjoner. Mat, sanger etc.
Januar Geografi digitalt prosjekt. Bli kjent med partnerskolens nærområde. Natur, byen, bergarter og landskap. Filmkveld på Valler. Filmkveld på Valler.
Februar Fun-facts, Quiz-kveld på Valler. Fun-facts, Quiz-kveld på Valler.
Mars Kunst og kultur. Vg2 besøker partnerskolene før påske. Virtuelle galleri og museumsbesøk.
April-mai Bærekraft digitalt prosjekt. Bærekraft
Mai-juni Besøk fra partnerskoler. Internasjonal uke. Ta i mot besøkende og være med dem på aktiviteter. Alle trinn.